tisdag, februari 12, 2008

Hillaritas

Obamas publik har de senaste två veckorna varit uppe i nivåer på 15-18000 per möte, Clintons 3-4000, kanske är det där, organiserandet av stormöten med enkla budskap, som har skapat åtta raka vinster för Obama.

Organisation, organisation, organisation.

Clinton insåg tidigt att det skulle bli svårt att vinna småstaterna och begav sig med sin något haltande organisation ner till Texas för att skapa ett fäste inför nomineringsvalet den 4 mars, men eftersom Texas dels inte är en traditionellt Demokratstödjande stat dels för att Clinton inte har haft kulor att köpa sig en organisation på förhand så var hon nu tvungen att mobilisera arbetskraft snabbt. Då plockades drinkmixern fram och anhängare klev på för att få sig några Hillaritas; ett säkert grepp;-

Men även om Clintons var först in i Texas så rörde sig Obamas organisation med större medel och de har nu bussat in 2000 volontärer till Ohio för att sprida budskapet, det är välorganiserat, väloljat och välfinansierat.

Detta har uppmärksammats av Bil Clintons fd kampanjchef David Wilhelm som nu ställer sig bakom Obama, uppmanande andra Superdelegates att titta noga på vem som har förmågan att slå McCain.

Sannolikt står slaget mellan två olika organisationsteorier den 4 mars, Clintonmodellen med tyngdpunkten bland demokraternas existerande partiorganisation över hela USA mot Obamas nu rätt klassiska WeWantChangevolontärer.

Inga kommentarer: