onsdag, februari 20, 2008

Vad en liten online annons kan göra

True story from life;-

Som en del anat så lider jag av en sorts personlighetsklyvning, en del byggare, en del programmerare, en del golfare, en del konstnär och en del dålig matematiker;

Eftersom jag tror på att man via Internet kanaliserar mer ekonomisk utveckling än via telefonen så satte vi in en annons för en månad sedan på Blocket.se för ett av våra bolag. Jag var iofs rätt tveksam eftersom Blocket.se har vissa ljusskygga delar och det kanske slår en skugga på professionell verksamhet men vi testkörde.

Nu nyanställer vi två personer plus att vi utökar på kontorssidan på deltid. På fyra veckor. Telefonen ringer hela tiden, nya förfrågningar, de flesta får svar, en del får besök. Business is booming. Och då får man komma ihåg att detta inte ens är vår huvudverksamhet...

Hur kan det vara så? Min enkla analys är följande:

EU börjar mogna.

Va-f-n säger vän av Junilistan, är du EU-positiv!? Nja det är inte det i sig, EU missköter sig i vanlig ordning men iom att vi gick med så fick vi a) ingen social turism som GP osade om b) ett för svenska systemet ogreppbart inflöde av europeiska tjänster och produkter.

När jag läser Carl Thams inlägg på DN så ser jag essensen av den svenske politikern, EU-skeptisk men vill visa sig orädd, EU-fientlig men vill vara med, EU-passiv men hoppas någon annan gör något.

Jag tror inte att den genomsnittlige svenske politikern förstår vilken kraft vi släppte in i vårt liv när vi gick med i EU, tack gode gud för att vi inte gick med i EMU då hade vi inte dragit nytta av den otroligt expansiva ekonomin i Polen, Baltikum, Irland, osv. Story from real life:

I mitten på 2006 så sökte jag en producent i Polen av prefabricerade hus. Målet var att kunna lansera en begränsad husserie på svenska marknaden i samband med ett par exploateringsprojekt jag initierat. I det arbetet kom jag i kontakt med en firma som levererar polska hantverkare i enlighet med EU-direktiv, fullt licensierade, försäkrade osv och de har då en bra samarbetspartner för husproduktion i södra Polen. Då andra verksamheter tog mer tid så lades detta på is och jag hjälpte denna firma med att få bättre marknadsförståelse i Sverige.

För några månader sedan så tog vi beslutet att ett av våra bolag ska fronta det polska bolaget med utländsk arbetskraft, dels för att Lavalfallet satt griller i huvudet på byggfack, kommuner, kvalitetsingenjörer m fl dels för att svenska kunder talar svenska och vill få en svensk leverans. Så är det bara.

Men faktum kvarstår, trots att vi betalar bra löner, trots att alla projekt har en 10-årig garanti genom Lloyds, trots att alla har full arbetsplatsförsäkring, sjukförsäkring, reseersättning, fri bostad och fri bil, vi är ändå 40% billigare än svenska byggare. Med stöd av EU. Sug på den.

Så satte vi då in en annons, i januari, med massvis med konkurrens. Telefonen ringer sig varm. Jag har precis satt in platsannonser för folk som kan utvidga verksamheten. Vi måste skaffa nytt kontor, lager, telefonist, ekonomiassistent, och, detta är inte vad jag gör egentligen. Goodway tar mest tid och där skriver vi nu ett nytt blad i framgångsboken men mer om det senare.

Psst, har du en tomtbit i Skåne som man kan bygga på? Slå en pling: 0708-868173. Vi säljer den med hus på till priser du bara har drömt om...

Inga kommentarer: