Ständigt påminns vi i media av de lobbande musikdistributörerna, aka skivbolagen, att det är ett fruktansvärt fördärv med fildelning och det är enbart, absolut enbart det som gör att plastskivorna inte säljer så bra längre.
Då kanske man som gammal musikreaktionär får säga så här: -"sälj bättre musik, sälj den musik som vi vill ha, inte nåt Idolskit som tröskats fram av musikbranschens motsvarighet till broilerfabrik", det visar sig nämligen att när något är bra, riktigt bra, då sätts det nya rekord i försäljning. Jodå.
Men inte numera enbart plastskivor, nu är downloads en stor del i distributionen, så den nya tiden visar med hela handen, gör något bra så slås rekorden;
Alicia Keys gör listsuccé och slår därmed Norah Jones rekord, inte från 1995, utan 2004. Alltså.
Jag ser sambandet,
prångla ut skit - sälj skit
lansera kvalitet - sälj bra
Att folk laddar ner låtarna är och bör ses som ett stort tecken på att vi som hyfsat logiska konsumenter inte anser det värt att lägga våra pengar på; lyssnandet blir kortvarigt och ger i 50% av fallen snabb bekräftelse på att det definitivt inte var värt att lägga pengarna på.
Så skärp er, släpp inte fler Idolartister, Paul Potts (för h---te) m fl, ni vet vem de är....
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar