måndag, juni 26, 2006

Olaglig fildelning laglig?

De senaste veckornas upprördhet över razzian på Pirate Bay för att avslöja fildelare som laddar upp och ner filer, som enligt nuvarande (urdåliga) lagstiftning är upphovsrättsskyddade, är väldigt intressant.
Först och främst har vi här en marknad för (mest) mediafiler, musik, film, spel. Den fungerar inte särskilt bra, kunderna efterfrågar betydligt mer än de i genomsnitt har råd att köpa med den ensidiga prissättning som råder, tar hjälp av fildelning för att skära i kostnaderna, utsätts för jakt pga denna metod som länge funkade i liten skala, drömmer mig tillbaka till kassettbandens tid då vi spelade in låtar i mixar, gav bort, tog med överallt.

Enligt nuvarande lagstiftning är det då jämställt med kloning att ta en låt och komprimera den, att sedan dela ut den är då olagligt. Men om vi tittar på blandningen av olika typer av filer som fildelas så blir det ännu mer intressant, det finns då först musikfiler som köps i packat format via olika webb- eller mobilbutiker, de är uppenbarligen köpta i det komprimerade formatet och att ge bort dem måste anses vara fel. Men om man tar en låt från en cd, komprimerar den till mp3, då blir kvaliteten lidande och behandlingen av själva råmaterialet är mycket mer en omsampling via decoders som gör en helt ny version av ursprungsmaterialet.
Visst, det hörs ofta inte för gemene man att det är sämre kvalitet men som fd audiofil kan jag lova dig att det är den, man måste ta bort och göra om mycket för att få ner en fil till en tiondel, mer eller mindre.
Då är det ju inte kloning. Då är det sampling.
Om det är sampling så är det, i ett vidare perspektiv, en konstnärlig handling?
Om jag utför sampling och sedan lägger ut mitt alster, utan att ta betalt, är jag inte då en artist som ger bort min version av orginalet? Bara en tanke.

Då kan jag alltså skilja på vad jag själv hackat ihop i en sampling och sådant som köpts i en visserligen komprimerad version som då är en sorts orginal i sig.
Egensamplad - inte upphovsrättsskyddad? Färdigsamplad - skyddad.

Nu är jag inte jurist men om det skulle vara så här skulle mediabranschen snabbt få överge försäljning av oskyddat material på cd och dvd för att förhindra att det samplas hemma i stugorna, det skulle i sin tur sätta fart på försäljning och marknadsföring av digitalt distribuerade mediafiler, cdn och dvdn blir tungt skyddade och kanske kräver helt ny utrustning, vi är redan på väg mot det då nya högeffektiva dvd-standards lanseras, kanske ska ni skrota dagens cd och dvd för nyförsäljning direkt?

Jag ser framför mig hur bredbandsutrustade butiker, kaféer, mackar och varuhus säljer digitala filer direkt in i iPods o dylika mp3-spelare, bärbara hårddiskar och mobiler, samtidigt som den som inte bär med sig sådant köper en hårdskyddad hd-dvd eller blu-ray dvd som körs i maskiner som givetvis är bakåtkompatibla med gamla dvds och cds...

Allt för att vi bestämde oss för att särskilja på kloning och sampling... oj vad skönt det skulle vara.

Inga kommentarer: