måndag, juni 26, 2006

Vad är navigation i framtiden?

Kartografins historia visar att handritade kartor var ett sätt att visualisera observationer om geografi och terrängförhållande som var intressant för militära operationer, detta var tidigt, om vi räknar landvinningsoperationer in i militärt så var vi igång med kartor redan för tvåtusen år sedan. Handburna alltså.

Sverige var först i världen med ett statligt verk för kartografi och Dahlberg som Sveriges första kartograf skapade en idé om kartan som grund för seger i militära operationer. Papperskartan blev riktigt digital på 1980-talet, mer spridd på 90-talet och idag rätt hett inom GIS och navigation.

Då kan man undra vad navigation är i framtiden? Kanske att automatiskt få information visad omkring en att man är rätt på det? Som att se digitala hälsningar överallt, "hej Ants, du är snart framme vid målet, gå några meter till!" För jag tänker så här att den fysiska kartan skapades för att kunna fungera som ett samtal, egentligen var det först generalen eller härföraren som sade till sin löjtnant via kartan:

"så här ser verkligheten ut, du har kullarna i norr, trupperna i söder och öst, floden rakt fram, försök nu att inte klanta till det och se upp för stråtrövare..."

Så det grafiska som ritades in på kartan var som en bevarad och hållbar chat mellan två beslutsfattare, senare kom kartan att bli mer allmänt använd men metoden är den samma:

"ska du ta dig mellan Sheffield och York ska du följa de tjocka linjerna för det är vägar och inte kostigar, då går det snabbare. Men se upp för stråtrövare..."

På 1800-talet kom det en massa innovativa kartor, politiska kartor, värdeperspektiva kartor där Afrika är litet och Frankrike stort, osv. Nu kunde man förklara för de unga hur viktigt det var att ta Kongo för där var de där jävla belgarna;

"utnyttja kartan till att hitta naturtillgångar och undvik fiendeland, döda bara infödingar om ni måste och se upp för stråtrövare..."

Under 1900-talet så skapades det finfina möjligheter i kartbranschen genom att Tyskland envisades med att försöka rita om den hela tiden; efter 1945 lugnade det ner sig fram till östblocket föll samman då karttillverkarna fick ny fart; nya länder, nya namn.

"Kolla datummärkningen på kartan, bäst före datum kan ha gått ut och då kan du hamna i trubbel, var försiktig... och undvik stråtrövare..."

Nu lever vi med ständigt uppdaterade kartor och de har verkligen sina syften, hitta en bensinmack (fast det finns ju skyltar) eller en skoaffär (måste jag handla det nu?) eller bara vara bärare av reklam (Sunes rör, hmm, nja inte idag):

"Hur hittar jag till Anderssons väg? Enkelt, kör fram till McDonalds ta vänster runt Skopunkten och fram till Scandic hotell, höger mot Ikea och så in till vänster vid busskuren med Stimorolreklam, men, se upp för gatugäng som rånar folk vid rödljusen, stråtrövare du vet..."

Så vad är kartan egentligen mer än en bärare av information som jag kan få uppläst för mig när som helst, vad är navigation i framtiden, kanske bara en personlig assistent som visar mig världen?

Maybe.

Inga kommentarer: