fredag, december 14, 2007

annonsering på nya vägar

Om du har en ny produkt som du vill att folk ska köpa var annonserar du då?

Säg att det är något enkelt, du har tagit fram en ny spann, en orange spann med ett nytt handtag som är flexibelt så det inte frestar på hand, nacke och arm; en ergonomisk spann. Eller som Uppsalabor säger "menar du en hink?" (obs, internt skämt)

Du kan välja att inte annonsera alls, då blir det många mässor, torg, butiker och grossister som ska besökas.
Du kan välja att sätta in en annons i den lokala tidningen, eller den regionala. Kanske t o m riks. Hur många når du? Tidningarna vill gärna ge sken av att alla annonser läses av hundratusentals läsare men så är det inte så klart. Hur många når du?

Om du väljer ut ett område som din produkt kan vara intressant i så kan du skicka ut direktmarknadsföring och där vet man att ca 1-1½% läser ditt blad. Av dem som läser, hur många når du?

TV-reklam? Njae. Alla hatar TV-reklam och vad är chansen att de som funderar på en spann just ser din? Det finns säkert 12 kanaler som kör reklam samtidigt. Du försvinner i bruset tillsammans med de bortkastade pengarna.

Radio? Kanske, folk sitter kanske i bilen på väg till att handla just en spann. Men hur många hör reklamen? Var?

Egentligen vill du nå alla som just när de söker en spann ska få information om att din spann finns; var den finns och hur mycket den kostar.
Online, där söker folk information. Men gör de det medan de letar efter en spann? Njae. De är nog nere på stormarknaden och letar, där finns inga onlinemöjligheter. Eller?

Jo, i mobilen. Där skulle du kunna söka efter en spann i t ex Google. Men mobilens Google ger dig svar på allt som är på svenska så du får Haparandaspannar tillsammans med Eslövsspannar. Om du har annonserat online? På Google? Hmm, kanske en bra idé ändå.
Men vore det inte ännu bättre med en mobilannonsering som riktar sig mot shoppare?

Jo säkert. Om den hade funnits.

Inga kommentarer: