söndag, december 16, 2007

organisationsteori á la Clinton Obama

Det finns få tillfällen att studera organisationsteori i fast forward mode. Presidentval i USA är ett sådant och den pågående nomineringsprocessen för demokrater visar på hur modern organisationsbildning och verksamhetsutveckling fungerar. Man skulle givetvis kunna titta på republikanerna också men i detta valet så är det lite mer action bland demokraterna.

De två ledande demokratalternativen är Hillary Clinton och Barack Obama, de är väldigt lika politiskt men väldigt olika som personer. Som två produkter med ungefär samma innehåll men helt olika image, varumärke, historik. Så formeras det två företag kring dem fast i form av partiorganisationer och hastigheten är ultrasnabb med hur de måste växa och förändras med hur produkternas mottagande på marknaden.

I en jämförelse så har de ledningsgrupper med strateger och rådgivare som backar upp beslutsfattarna, hierarkierna är jämförbara. Men då de inte har oändligt (men nästan) med pengar så har de kommit fram till olika strategier för att ta produkterna till marknaden.

"Ta Iowa" var tidigt båda organisationerna inne på men Clintons gäng valde att gå på Clintons nationella meriter och namnets tyngd och byggde inte en stor organisation på plats, genom media skulle Iowa vinnas. Obamas gäng satsade helt på att rekrytera och organisera lokalt folk med erfarenhet från nomineringsarbete tidigare. Obama tillbringade från början mer tid i Iowa med effekten att annat fick prioriteras ner.

Så kom successivt rapporter om hur väljarna ställer sig till produkterna och de justerar sina marknadsplaner och organisationer. Clinton smyger in sina huvudstrateger för att hjälpa de lokala i Iowa, smyger för att inte chocka marknaden. Ingen vill se desperat ut, ungefär som Pepsi försökt att kopiera Coca Colas burkar.

Normalt sett har man väntat med att släppa fram kändisar för att backa upp en kandidat, dvs en kändis backar hellre ett parti och dess valda kandidat än de alternativa kandidaterna. Men nu tog Obama fram sin gamla vapendragare Oprah Winfrey och hennes inflytande på media är stort.
Jag skulle jämföra det med att använda företagets nätverk av påverkare, pådrivare och allmänna kompisar för att nå nya mål på marknaden, som tidigare ingen trodde var möjligt.

Det är kanske så att den dolda tillgången i ett företag är det sociala nätverk som de har byggt utan att egentligen veta om det?

I en värld av produktutveckling i warp speed där en kopierad produkt är klar på en månad, en förbättrad på en och en halv, där behövs det extra edge för att vinna...


Inga kommentarer: