torsdag, januari 17, 2008

Konsten att söka efter intäktsmodeller

BitTorrent är den ledande tekniken för att öppet dela med sig av filer till andra men det finns en uppsjö av andra tjänster och mjukvaror som åstadkommer fildelning men i slutna system.
Själv kör jag Qnext mellan olika datorer för att ha skyddad tillgång till filer, det enda jag saknar är möjlighet att streama film och musik mellan noderna istället för att kopiera eller flytta.

Den 31a januari stänger Tubesnow ner sina servrar och det beror väl på ett rätt stort ointresse för deras tjänst. Sharenow är väldigt likt Tubesnow, just nu nere för att återuppstå under våren. Säkert också pga för få användare.
Båda dessa företag har fått riskkapital i klass med 50 miljoner sek att leka med för att se om spridningen blir så stor att det kan generera intäkter. De har inte lyckats så bra, rättare sagt det är väldigt få som lyckats skapa större intäkter från fildelningstjänster. Rättare sagt, ingen.

Varför är det så?

Tittar man på vilka tjänster som tjänar relevanta pengar via nätet idag så är det direktförsäljning, auktioner, radannonser, lagring och annonsering.

Direktförsäljning eller e-handel växte med 44% i Sverige under 2007. Över 50% av tillfrågade tror de kommer att handla mer 2008 än 2007. Kärnan i intäkterna är kapade distributionsled, globaliserat utbud och mer öppen tillgång på information inför köpet.

Auktioner ökar och eBay har för 2007 en ca 10% tillväxt i totalsumma sålda varor men ökar med 100% på besök vilket gör att de med alla sina underdomäner slår Craigslist för första gången. Kärnan i intäkterna ligger i globaliserat utbud och öppen tillgång på information inför köpet.

Craigslist är ledande på radannonser men här finns det X antal olika sajter med Y antal inriktningar, en del kommer till en del faller ifrån under 2007. I Sverige är Blocket.se helt ledande, varor för 161 miljarder annonserades ut 2007; 5,5% av Sveriges BNP. Kärnan i intäkterna är kapade distributionsled, regionaliserat/nationaliserat/globaliserat utbud och mer öppen tillgång på information inför köpet. Branschen är kanske något utplanande, t ex ökar inte jobbannonsering under 2007.

Lagring är en spretig bransch med allt från webbhotell till fil och bildlagring, ett exempel är Flickr som har ca 2 miljarder foton uppladdade är bara hälften så stor som Facebook som anses ha mer än 4 miljarder i sitt system. Bildlagring är intressant då det kan generera intäkter både från lagringsavgifter och när man vill printa dem professionellt. Även om Yahoo som äger Flickr inte vill prata så mycket om intäkter kan man ana att de inte är stora. Kärnan i intäkterna är kapade distributionsled och ökad tillgänglighet för användaren. Kunderna är trogna men det finns flera likvärdiga konkurrenter och tjänster som FlauntR kör på så mycket som möjligt och genererar intäkter utan att dela med sig till lagrarna.

Sist och störst är annonsering på nätet. Domineras som bekant av sökportaler som Google, Yahoo och MSN. Men det börjar dyka upp alternativ som de här stora drakarna inte hunnit täcka in. Annonssystem för oberoende sajter, videopålägg och onlinespel med annonsering.
Nyckeln till intäkter är kontaktkostnaden. Relativt sett mycket billig produktionskostnad och stor exponering på välbesökta sajter.
Problemet är uppföljning för att se om annonseringen gav effekt. Bill Bryant på Draper Fisher Jurvetson i Seattle lägger en prognos på att "Google declines due to the popping of the online advertising budget. Advertisers finally realize that ads don't work on social media, entertainment and content sites."
Jag tror han menar att oriktad annonsering bör dö ut förr eller senare, annonseringen måste veta mer om mottagaren för att vara till nytta.

Så tillbaka till fildelningssystemens oförmåga.

Problemet de står inför är att deras användare är bara intresserade av att hitta rätt fil. Öppen fildelning är så mycket större och har ett enormt och icke kvalitetssäkrat utbud men så länge som bredband är utan GB gräns så funkar det. Ladda ner, kolla, lyssna, spara eller kasta. Slutna fildelningssystem är inte kul och sällan effektiva för att hitta rätt fil.

Då blir det inte många användare.

Då blir det inga intäkter. Om man inte hittar betaltjänster som är så nyttiga att man bara måste ha dem, som t ex webbhotell. Eller om man hittar till kärnan i sociala nätverk, att exponera användaren för andra för att nå status. Det är bara att inse att i det sociala sammanhanget är status viktigt, mycket viktigt.

T o m på öppna fildelningstjänster kan man nå kultstatus. aXXo är den mest eftersökta fildelaren i världen. Han, eller hon, håller högst kvalitet och kvantitet. Det har t o m dykt upp copycats som leachar på aXXo.

Den som kan skapa tjänster som skapar "aXXo's" av användarna har hittat regnbågens fot.

Inga kommentarer: