onsdag, januari 30, 2008

The Root

DNA.

Nu börjar det, The Root fick jag som länk idag från Washington Post, sponsrat av HBO; de uppmanar alla med "black roots" att skicka in ett insamlat DNA-prov till dem för att bestämma DNA-kopplingar till andra med liknande DNA.

Detta är bara början, snart är hela jordens befolkning och våra släktträd kartlagda.
Gud vad roligt det vore!
Då skulle vi kunna återkoppla till våra försvunna rötter, på riktigt.

Som 12-åring var jag den yngste som satt på Landsarkivet i Lund och släktforskade på min mammas familj, det var ett skolprojekt som skapade ett livslångt intresse. Det jag fann där kan vi gå in på en annan gång men -93 så bodde jag i Tartu, Estland och fick genom kontakter tillträde till stadsarkivets genealogiavdelning; bara för att få veta att alla dissidenter under Sovjetperioden, deras filer hade skickats till Moskva. Tji fick jag.
I Moskva väntar papper på att hittas fortfarande, tänk om vi alla frivilligt kunde koppla våra DNA till varandra, till slut skulle vi inte tveka att kontakta de med samma bakgrund men i andra delar av världen.

För två månader sedan blev jag kontaktad av en med Maran som efternamn, han undrade om vi var släkt. Jag trodde inte det eftersom han är från Rumänien men vi började prata. Nu har jag en Maran kontakt i Rumänien, med utmärkta kunskaper i historia dessutom.

Vad jag vet idag så finns vår gren av Maran i Estland, Sverige och USA, that ain't much but we're tough;-

Inga kommentarer: