onsdag, januari 09, 2008

Marknadsandelar II

CES harJerry Yang precis släppt nyheten om deras Go 3 plattform som ska öppna upp för oberoende utvecklare att släppa tjänster via Yahoos portal. Detta är givetvis en FB-effekt och det intressanta för mig är hur detta är ett steg mot en mobil kontrollpanel som kan ge mer fullödiga tjänster mobilt.
Yahoo's problem är hur de ska kunna göra Yahoo coolt igen, det var länge sedan sist. Snart släpper de väl en FB kopia också och blir en ny me2 tillsammans med Google. Sökmotorer i all ära men de förgyller inte en ledig stund. Inte för mig iallafall.

En kul grej med FB, Myspace, Hi5, Orkut och andra som Yahoo etc är att de alla ställer upp inför en tilldelning av marknadsandelar av en annonsmarknad som förväntas komma på riktigt. I allt snack om onlineannonsering, mobilannonsering, sökmotorsannonsering så måste man fortfarande komma ihåg att det är en av annonsmarknadens minsta andelar än så länge.

Den stora annonseringen sker i splatterform fortfarande, den öser över oss i brevlådan, tidningar, radio, TV och film. Plus de som ringer då och då och tror att jag ska köpa något av dem; muahhaaahaaaaa.

Så här har vi ett race som bygger på en hypotes om att reklam kommer att skifta distributionssätt. Jag tror den kommer att göra det men frågan är hur. FB vill se till att dina vänner är förmedlare av tips på vad som är bra att köpa. Men om man inte litar på sina vänner då? Eller helt enkelt inte bryr sig om vad de köper?

Vi vet att dagens marknadsandelar av annonsering till största del beror på vilka typer av annonser vi har behov av. En tung del är korttidsannonseringen, vad går på bio, vad kostar fläskfärsen, vem söker en lastbilschaufför eller säljer en elgrill?

Den annonseringen bygger på Jag (annonsmottagaren) Vet (utbudskoll) Var (periodicitet, plats). Vi kan hoppa över den kvasiintellektuella diskussionen om vad annonseringen är eller står för; kort sagt, alla behöver den information den förmedlar idag. Så frågan är varför inte digital annonsering kan ta över än?

Jag filar på en teori som bygger på att online och mobil annonsering är för Utspridd, Ofullständig och Oberäknelig. Än så länge.

Utspridd - det finns tre sökmotorer, en bra, två dåliga, övriga räknas inte. Det finns säkert minst 3 onlinetidningar som har annonser om bio, jobb och elgrillar, +50 andra jobbsökarsajter, 3-4 prisjämförarsajter, 3-5 radannonssajter osv osv.

Ofullständig - hur jag än säker så får jag inte fram priset på avocado nere på ICA. Hur jag än söker kan jag inte jämföra bilpriser mellan olika bilhandlare, bensinpriser med statistik per kedja, pump och typ. Det är ett helvete att jämföra försäkringar, banker och att hitta rätt information om vem som ansvarar för vad på en kommun eller ett företag, good luck.

Oberäknelig - sett ut annonsörens synvinkel så är det omöjligt att beräkna hur genomslagskraften är i en digital annonsering, en kopplas mycket sällan till det direkta inköpet.

Om digital annonsering ska bli tagen på riktigt allvar så måste de här tre punkterna lösas.

Utspriddhet löses genom att skapa antingen en eller ett par helt dominerande portaler men den kommer ingenstans om inte det Ofullständiga löses först. Hur intresserad är jag av att äta på en restaurang som Yahoo föreslår om jag inte är säker på att jag har antingen en rekommendation dit eller ett fullständigt utbud av information om den restaurangen och alla andra? Yahoo är inte min kompis, Yahoo är min brevlåda som försöker skicka annonsblad in i ögonen på mig.

Så den totala informationen skapas inte förrän den som sitter på bitarna delar med sig. Inte förrän restaurangägaren uppdaterar sin information dagligen, inte förrän besökarna rankar den, inte förrän alla butiker har lagt ut alla sina varor med pris på, ständigt uppdaterade, inte förrän alla information är uppdaterad ständigt, då kan annonsering funka digitalt.

Det paradoxala är att då är det den som äger uppdateringsinstrumenten som är äger informationen, den totala informationen blir alltså inte fri. Den som ger alla butiker och restauranger en kanal att köra i, kommer också att bli den dominerande annonskanalen. Då får man också full möjlighet att återkoppla effekterna av annonseringen.

När någon tar kommandot över insamlingen av dagsfärsk information som bas för korttidsannonseringen, då dras benen undan för dagspressen. Endast den bästa journalistiken överlever och bara det får mig att rysa av vällust.

Leve den digitala annonseringens kamp för marknadsandelar!

Inga kommentarer: