fredag, januari 18, 2008

Skånetrafiken fokuserar på delar av Skåne som har tätare befolkning

Som den nio kommunerna inklusive Höör vill blir det inte, Skånetrafiken gör en helt annan bedömning om var utbyggnad bör ske och kostnader vägs mot effekt.

"För pågatåg Höör-Tjörnarp-Sösdala-Hässleholm behövs det minst två nya förbispår mellan Lund och Hässleholm.
– Två sådana spår kostar mellan 100 och 120 miljoner kronor, säger Mats Améen. Om de kommer så dröjer det. Ser man till dagens planer kan Höör inte räkna med pågatåg norrut förrän efter 2013."

En titt på Region Skånes förträffliga kartor över demografisk förändring i Skåne, se bilden från vänster 1909, 1939, 1969 och 1999, så har förtätningen i västra Skånes städer pågått stadigt i hundra år eller mer. En järnvägsinvestering måste ses på minst 100 års sikt framöver och då kan vi nog utgå från att alla gröna fläckar är borta från nordöstra Skåne och att de gröna i sydöstra Skåne är sommarboende under de kommande 20-30 åren.

Sedan kanske det finns teleportering och allt förändras.... men tills dess så framstår det som direkt okontrollerat att tro på pågatåg i nordost.

Inga kommentarer: